Hírek

Miből élünk?- A nagy béremelési körkép

A versenypiaci vállalkozások többségénél emelik a béreket idén, ám annak mértéke igencsak széles skálán mozog, van, ahol elhanyagolható a fizetésemelés, és van, ahol igen jól járnak a dolgozók - ez derült ki olvasóink leveleiből, amiket januári béremelési felmérésünk kapcsán küldtek. Léteznek azonban olyan cégek, köztük több száz fős vállalatok is, ahol a munkavállalók jelenlegi ismeretei szerint egyáltalán nem emelik idén a fizetéseket, a járulékcsökkentést a munkáltatók lenyelik. Számos levelet kaptunk állami alkalmazottaktól is, ők szinte kivétel nélkül a kötelező minimálbér-emelés miatt kialakult bérfeszültségre, illetve az évek óta elmaradó béremelésekre panaszkodtak – írja a Portfolio.

Idén januártól drasztikus ütemben emelte meg a kormány a minimálbért (15 százalékkal) és a garantált bérminimumot (25 százalékkal), valamint 5 százalékponttal mérsékelte a munkáltatói járulék mértékét. Az intézkedések hatására és a súlyosbodó munkaerőhiány miatt arra számíthatunk, hogy nagy lendületet vesznek a béremelések idén.

Mivel a legkisebb béreket igen nagy ütemben kellett emelni, ez sok munkahelyen bérfeszültséget szül azáltal, hogy a bérek "összecsúsznak". Bár a járulékcsökkentés minden munkavállaló esetében lehetőséget ad egy kisebb béremelésre, ez a kisebb növelés nem elégséges ahhoz, hogy az előbb említett bérfeszültséget kezelje, ahhoz a magasabb jövedelemkategóriákban is nagyobb fizetésemelésekre lenne szükség. A béremelések ütemétől emellett függ az is, hogy 2018-ban 2, avagy 2,5 százalékponttal csökken-e a tovább a munkáltatói járulék. Ehhez 2017 első kilenc hónapjában 11 százalékos bruttó béremelkedésnek kellene megvalósulnia a versenyszektorban.

Sokféle szektorból és területről, kisvállalkozásoktól és nagyvállalatoktól is írtak nekünk. Az alábbi információk olvasóink leveleiből származnak. Cégnevet csak ott tüntettünk fel, ahol erre külön engedélyt kaptunk.

Az iparban és a gyógyszeriparban adják a legnagyobb emeléseket

A legnagyobb fizetésemeléseket az ipar és a gyógyszeripari technológia területén tevékenykedő cégek adják az olvasói beszámolók alapján.

Kecskemét környékén a Mercedes miatt a beszállító, szolgáltató, alvállalkozó cégeknél 10-15 százalékkal tudják emelni a béreket,

Egy multinacionális, prémium kategóriás autóipari beszállítónál az operátorok, sori dolgozók alapbére közel 30 százalékkal emelkedett, azonban eközben a műszakpótlékokat 15 százalékkal csökkentették, vagyis végső soron 15 százalékos fizetésemelést hajtottak végre

Egy japán autóipari cégnél béremelést és bérkompenzációt is adtak idén, mivel a bérek elmaradtak az ipari átlagtól. Gépészmérnökként 27 százalékos emelést lehetett kapni.

Egy autóipari, azon belül gumiipari termékeket gyártó cégnél minden fizikai és szellemi alkalmazott 7 százalékos emelést kapott.

Egy amerikai nehézipari vállalatnál mérnökként 8 százalékos béremelésben részesült egy olvasónk

A bányaiparban, egy építési alapanyagok előállításával foglalkozó nagyvállalatnál 11 százalékos emelést hajtottak végre

Egy nemzetközi hátterű szivattyúgyártó cégnél 9 százalékos béremelést hajtottak végre, valamint a vállalat termelékenységétől függő, 5 százalékos mozgó béremelést is bevezettek

Egy a gyógyszeripari vállalatok számára termékeket gyártó, német hátterű vállalatnál átlagosan 18 százalékkal emelik a béreket áprilistól, és emellett, a társaságiadó- és a járulékcsökkentésnek köszönhetően egyszeri juttatást is osztanak.

Az osztrák és a szlovák határ közvetlen közelében, Mosonmagyaróváron, az egészségügyi/orvosi technológiai ágazatban, műanyag feldolgozással foglalkozó Nolato-nál átlagosan 7,4 százalékos béremelést hajtottak végre idén, úgy, hogy minden munkavállaló legalább 6 százalékot kapott. Ebből a járulékcsökkentés mindössze 3 százalékos emelésre adott fedezetet. A súlyos munkaerőhiány miatt a nyugat-dunántúli régióban magasabb a bérszínvonal, mint az ország más részein, ezért a kötelező minimálbér-emelések itt jellemzően nem érintik a munkaadókat. Igaz ez a 600 főt foglalkoztató Nolato-ra is, ahol a kötelező minimálbér-emelések bértáblát összenyomó hatása ezért erősen korlátozott.

Egy telekommunikációs eszközök értékesítésével foglalkozó üzletben az alapbért és a jutalékot is 15 százalékkal emelték

Egy német hátterű informatikai nagyvállalatnál a járulékcsökkentést egy 4 százalékos emeléssel építették be a bruttó bérekbe, továbbá a cafeteria csökkenését plusz 15 ezer forintos béremeléssel kompenzálták.

Egy olajipari cégnél 4 százalékos béremelést ajánlottak a dolgozóknak, amit 2,5 százalékos bérkompenzációval egészítenének ki.

Van, ahol alig nő a fizetés

Van olyan a top 3 biztosítócégek között, ahol az informatikusok fizetése nyolc éven át nem emelkedett, és idén is csupán 2 százalékos bruttó fizetésemelést ajánlottak nekik. Olvasónk szerint a vállalatnál az elsődleges szempont a fizetések emelésekor, hogy az alacsony jövedelműek bére emelkedjen, így a magasabb fizetési kategóriákban végül egyáltalán nem emelik a fizetéseket.

A telekommunikációs szektorban van olyan nagyvállalat, ahol tavaly 1,2 százalékot emeltek, és idén semmit, és olyan is, ahol még a bérmegállapodás előtt 2 százalékos emelést jelentettek be, de azóta nem ígértek többet.

Egy többségében fizikai munkásokat foglalkoztató kkv-nál a dolgozók 25-30 százalékát érinti a kötelező emelés, így jelentős a bérfeszültség. A cégnél az 5 százalékpontos járulékcsökkentést a magasabb fizetési kategóriákban is átadják a dolgozóknak, ami körülbelül 4 százalékos bruttó béremelkedést jelent. Ez jóval alacsonyabb a kötelező minimálbér-emelési ütemnél, vagyis a bérek így is összetorlódnak.

Nagyobb cégek között is van, amelyik egyáltalán nem emel idén

Olvasóinktól megtudtuk, hogy

van olyan dél-alföldi fémipari közepes méretű vállalat, ami lenyeli a járulékkedvezményt,

van olyan nemzetközi háttérrel rendelkező, közép-dunántúli autóipari cég, ahol négy éve nem emelték a béreket, és idén sem tudnak róla a munkavállalók,

van olyan a top három utazási iroda között, amelyik nyolc éve nem emelt alapbért,

van olyan alapkezelő a pénzügyi szektorban, ahol 2010-ben emeltek utoljára bért, és idén sem számíthatnak rá a dolgozók,

egy amerikai nagyvállalat budapesti szolgáltató központjában (SSC) sem terveznek egyáltalán idén emelni.

Emellett különböző területeken - informatika, ipar, építőipar, szállítmányozás - tevékenykedő kisvállalkozások dolgozói is többen jelezték, hogy sok-sok éve egy forinttal sem nőtt a fizetésük. Emellett vannak vállalkozások, ahol trükközés céljából papíron alulfoglalkoztatják a munkavállalókat, akik valójában teljes munkaidőben dolgoznak.

Nagy lett a bérfeszültség az állami szektorban

A közgyűjteményi és közművelődési (könyvtári, múzeumi, levéltári, művelődési intézményi és egyéb közgyűjteményi, közművelődési intézményekben) dolgozók komoly bérfeszültségekről számoltak be. A minimálbér- és a garantált bérminimum jelentős emelkedése miatt több esetben előfordul, hogy a középfokú végzettségű technikai dolgozók bére akkorára nőtt, mint a felsőfokú képzettséget igénylő munkát végző, diplomás, akár több nyelvet beszélő alkalmazottak fizetése.

Az állami közlekedési (légi és szárazföldi) ágazatban is feszült a helyzet, az itt dolgozók is az elmaradó béremelések miatt panaszkodnak. A MÁV-nál pénteken indultak a bértárgyalások a szakszervezetek és a vállalatvezetés között, azonban a BKV-ról és a HungaroControlról egyelőre nem hallatunk ilyesmit.

Egy kormánytisztviselőként, vagyis a tavalyi átnevezés óta már állami tisztviselőként dolgozó olvasónk arról is felvilágosított minket, hogy a tavalyi 30 százalékos béremelés a járási kormányhivatalokban az után jött, hogy 2015. július 1-jén és 2016. január 1-jén, két lépésben 30 százalékkal csökkentették a béreket. Vagyis tavaly nyáron lényegében csak visszaadták a korábbi levonásokat. Olvasónk emellett azt is elmondta, hogy januártól az állami tisztviselőktől megvonták a cafeteriát.

Az egészségügyből is érkeztek panaszok. Egy megyei kórházban dolgozó informatikus, aki egyébként több százmilliós, illetve milliárdos projekteket is menedzsel, bruttó 181 ezer forintot visz haza havonta. Emellett az egészségügyi szakdolgozók az alacsony bérekre panaszkodnak, és arra, hogy sokukat nem hajlandóak az egészségügyben alkalmazottként foglalkoztatni, jelentős részük kényszerből vállalkozó. Így viszont a béremelés sem jár nekik. Olvasónk elmondása szerint bruttó 700-850 forintot számláznak ki nekik óránként.

Ezt a statisztika nem mutatja meg

A statisztikai hivatal béradatai alapján jellemzően csak nagy vonalakban tudjuk követni az országban zajló bérfolyamatokat, azok nem mutatják meg a kiugró példákat, sőt, az összes mikrovállalkozás (az 5 főnél kevesebb alkalmazottal rendelkező cégek) kimarad belőle. Márpedig jellemzően pont ezek a kis cégek azok, ahol alacsonyabbak a fizetések, és ahol nehezebb kigazdálkodni a béremeléseket.

Olvasóink válaszai alapján jól látszik, hogy jelentős különbségek adódnak a cégek béremelései között. Vannak nagyvállalatok is, ahol a járulékcsökkentés ellenére sem emelnek, és kisvállalatok, ahol viszont képesek ezen felül is bért emelni (igaz, nem sokkal). A fizetésemelések mértéke erősen összefügg azzal, hogy hol mekkora a bérfeszültség. Ott, ahol sokakat érint a kötelező minimálbér-emelés, a magasabb fizetési szinteken is rendezni kell a béreket. Ott viszont, ahol a kötelező legkisebbnél számottevően magasabb az átlagos bérszínvonal, a munkáltatók (még?) nem szorulnak rá a nagy emelésekre.

Forrás: Portfolio / Szakszervezetek.hu

A minimálbér szintjéről és hatásáról közép- és kelet európai vizsgálatok tükrében


Az European Trade Union Institute, Working Paper 2016/09, összefoglalója alapján

A „minimálbér” az alacsony jövedelem emelése révén az egyenlőtlenség csökkentésének hatékony eszköze.

A közép- és kelet európai országokból származó adatok azt mutatják, hogy a minimálbér mind a munkavállalók oldalán mind a cégek oldalán az egyenlőtlenség csökkentésének alacsony költségű eszköze, a munkahelyek elvesztésében vagy a profitcsökkenésben mérve a költségeket. A minimálbér szerepet játszhat a termelékenység általános növelésében és a gazdasági fejlődés támogatásában is, és ezért jól használható a régióban uralkodó alacsony bérköltségű modellt leküzdő fejlesztési stratégia részeként. Fontos tudni azonban, hogy az igazán hatékony bérszintemeléshez, szükséges lenne társítani a kollektív szerződések erősebb szerepével, hogy a magasabb bérek szintje is követni tudja a minimálbér emelésének ütemét.

Sok közép- és kelet-európai ország emelte a minimálbért nyugat-európai szokásos szintre, értve ez alatt az átlagbérhez való arányát, nem a vásárlóerőben azonos mértéket értve. Ennek ellenére nincs konszenzus a minimálbér optimális szintjéről és kevés az erre irányuló vizsgálat is. Az Európai Szociális Charta azt mondja, hogy az átlagbér 50%-t elérő minimálbér garantálja a munkásoknak a jogot a tisztességes bérhez, amely „elégséges maga és családja méltó életszínvonalát”. Az 2016-os IMF vizsgálat szerint a közép- és kelet-európai országokban a 45%-os a bérnövekedés még nem csökkenti lényegesen a foglalkoztatást.

Mindenesetre mozgástér mutatkozik a minimálbér jelentős emelésére Csehországban, Észtországban és Szlovákiában, ahogyan minden alacsony minimálbér szinttel működő országban. Ezek az országok sok az alacsony arányú munkaintenzív, a világpiacon is jól eladható árut termelő ágazattal rendelkeznek, amely ágazatok a legkevésbé veszélyeztetettek a munkahelyek elvesztésében. Éppen ezért alkalmasak ezek az uniós tagországok a minimálbér gyors iramú növelésére 45%-os szintig. Ez azonnal pozitívan hat a jövedelemelosztására.

Alacsony munkaintenzitású ágazatnak nevezzük azokat az ágazatokat, ahol kevés munkással állítanak elő jelentős termelési értéket, mint pl. az energetikai iparban. Magas munkaintenzív iparágban éppen fordítva, azonos termelési értéket sok munkással állítanak elő.

Van példa arra, hogy egyes országok elérték, vagy közel kerültek a 45%-os szinthez, ami Nyugat-Európában is általános. Vizsgálatok szerint, sok ország ezek közül alacsony általános bérszinttel rendelkezik, bár gazdasági fundamentumai lehetővé tennék a bérek növekedését.

Ugyanakkor a magas minimálbéres csoportban tartoznak olyan országok is, amelyek sok munkaintenzív ágazattal rendelkeznek. Ezek valóban magas kockázatúak a munkahelyek elvesztése szempontjából. Nekik meg kell találni a munka és a tőke hatékonyabb használatának a módját.

A minimálbér tehát nem old meg minden problémát – egy eszköz a tágabb fejlesztési stratégiában.

Magyarországon most értük el a 45%-os szintet, a további emelések pedig a megállapodás szerint ezt a szintet fogják tartani. A magasabb bérszinteken történő emeléshez Magyarország gazdasági fundamentumai is megvannak, de ehhez más eszközök – szakszervezetek, kollektív tárgyalások, kormányzati segítség is szükséges.

 

Sztrájkbizottságot alakított az Audi Hungaria Független Szakszervezet

Sztrájkbizottságot alakított az Audi Hungaria Független Szakszervezet (AHFSZ) hétfőn, miután bizalmi értekezletén elutasította az Audi Hungaria Zrt. új ajánlatát - közölte a szakszervezet hétfő este a honlapján.

 

A tájékoztatás szerint a járműipari vállalat új ajánlata több ponton is elfogadhatatlan a szakszervezet számára, mivel az alapbéremelések több lépcsőben történnének meg, emellett a vállalat az ajánlatból törölte a korábban jubileumi bónuszként már kidolgozott juttatási elemet.

A sztrájkbizottság tájékoztatta az Audi képviselőit a megalakulásáról, egyben jelezte tárgyalási szándékát.

Az AHFSZ még decemberben közölte, hogy elégedetlen a vállalat ajánlatával, amely eredetileg az idei és a jövő évre egységesen bruttó 25-25 ezer forintos alapbéremelést tartalmazott, a választható béren kívüli juttatások keretét pedig 2017-re bruttó 595 ezer forintban, 2018-ra bruttó 620 ezer forintban határozta volna meg. Az AHFSZ ezzel szemben 2017-re és 2018-ra egységesen bruttó 45-45 ezer forintos alapbéremelést, a választható béren kívüli juttatások keretére pedig az idei évre és jövőre is bruttó 650-650 ezer forintot javasolt. Az új ajánlat részleteit ezúttal nem hozták nyilvánosságra.

A jubileumi és lojalitás bónuszt a szakszervezet a vállalattal közösen dolgozta ki a bértárgyalások során. Jubileumi bónusz annak járna, aki a vállalatnál minimum öt évet eltölt. Az elképzelés szerint évenkénti egyszeri juttatás kifizetése minden ott ledolgozott öt évvel bruttó 50 ezer forinttal emelkedne, maximum 300 ezer forintig.  

A lojalitás bónusz a vállalatnál eltöltött első öt év után járna, amely havonta bruttó ötezer forint lenne, és az ott ledolgozott évek múlásával sávosan emelkedne, maximum 20 ezer forintig.

Az MTI kereste az Audi Hungariát, de a vállalat nem kívánt nyilatkozni.

MTI

A keresetek összecsúszása miatt a magasabb bérkategóriákban is fizetést kell emelni

NFM: egyedi ajánlatot dolgoznak ki a legnagyobb állami vállalatok bérfejlesztésére

 

A kormány napirendben tartja a közüzemi bérfejlesztés kérdését,  a legnagyobb állami vállalatokra - MÁV, Volán, Posta, állami tulajdonú vízmű cégek - egyedi ajánlatot dolgoztat ki, ennek előkészítő egyeztetési folyamata már megkezdődött - közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) csütörtökön az MTI érdeklődésére.

Az NFM tájékoztatása szerint elemzik az idei minimálbér-emelés és garantált bérminimum-emelés állami tulajdonú gazdasági társaságokra gyakorolt hatásának, a bérfejlesztéshez szükséges forrás biztosításának kérdését.

Hangsúlyozták azt is, hogy a kormányzat közép- és hosszú távú megállapodások megkötésére törekszik a munkavállalói érdekképviseletekkel.

Az MTI azt követően kérdezte az NFM-et, hogy csütörtökön a Magyar Idők azt írta, szabad kezet kaptak a kormánytól az állami vállalatok vezetői, így saját hatáskörben folytathatják már a napokban az érdekképviseletekkel a bértárgyalásokat. A napi lap úgy tudja: öt állami területen - a vasútnál, a Volánoknál, a postánál, a vízműnél, valamint a rehabilitációs vállalatoknál - a minimálbér 15, valamint a garantált bérminimum 25 százalékos megemelése 21-22 milliárd forintba kerül, az összeget szükség esetén az állam fedezi.

A legalacsonyabb bérek megemelése mellett a keresetek összecsúszása miatt szükséges a magasabb bérkategóriákban is fizetést emelni. Erre összességében 60 milliárd forint rendelkezésre álló összeggel kalkulál a kormány, így várhatóan azok sem maradnak ki a bérfelzárkóztatásból, akik már évek óta nem részesültek jelentősebb emelésben - írta a lap.

A Munkástanácsok Országos Szövetsége pedig közleményben sürgette a kormányzati tulajdonosi döntést a közüzemeknél dolgozók bérfejlesztésének ügyében.

Tájékoztatásuk szerint a versenyszféra szakszervezeti konföderációi és a közszolgáltatások területén működő reprezentatív ágazati szakszervezetek kedden egyeztettek a közüzemek bérhelyzetéről. Az érintett szakszervezetek állásfoglalásukban felszólították az illetékes kormányzati döntéshozókat, hogy még ebben a hónapban hozzák meg azokat az érdemi döntéseket, melyek szükségesek a vállalati szinten kedvező bérmegállapodásokhoz.

„A munkavállalói érdekképviseletek úgy látják, hogy ennek hiányában a vállalati szintű bértárgyalások érdemben meg sem kezdődhetnek, miközben a munkavállalók türelme egyre fogy, munkahelyi konfliktusok közvetlen veszélye fenyeget és a munkaerő elvándorlása folytatódik" - írta az érdekképviselet.

 

https://szakszervezetek.hu/dokumentumok/mibol-elunk/8734-a-keresetek-osszecsuszasa-miatt-a-magasabb-berkategoriakban-is-fizetest-kell-emelni

Alkategóriák

Free Joomla templates by Ltheme

A weboldalon cookie-kat használunk, amik segítenek nekünk, hogy a lehető legjobb szolgáltatást nyújthassuk.